Nov 18, 2009

Lesson Thr3e: If you didn't know history, you didn't know anything. You were a leaf that didn't know it was part of a tree

Ok folks. Dalam post ni aku nak crite skit pasal adventure aku dalam dunia audio, sonic2 crossroads yg aku tempuhi dan choices yg aku amik. Akunye early introduction ngan lagu start mase aku kt skolah rendah. Naik kereta ngan mak aku gi skolah, 5-10 minit punye travel diisi dgn dendangan lagu2 hindustan dari kaset pasar mlm. Xtau la kaset2 ni wujud lg ke tak. Mase ni tak kisah sgt pasal lagu, aku lg teruja tengok crite Satria Baja Hitam atau Tomatoman. Dlm radio tgh hit lagu Itik Gembo2 kot.
Fast forward ke Form3. Mula lepak2 ngan budak2 asrama Yayasan Selangor. Dorg nye knowledge mase tu mmg aku respek r. Kt situ r blajar nirvana(ade org eja kirk kobeng, haha),butterfingers, roots n boots, acab. Dah mule ade faction2 grunge ngan skin. Kecik2 dah start cite boot dokmat r, ape la. Pastu PMR kantoi kene kick asrama, innalillah.Kt sini ade satu buku teks sains aku rase, ade conteng Korn dgn machonya.Aku pelik r, mnatang ape korn ni. Pastu jumpe kaset die kt kdai gambar kt pekan Sabak,Take a look in the mirror.Covernya mmg terlampau mmikat otak aku yg belum baligh ketika itu. 1st kaset yg aku beli. Telinga aku hilang virginity to Rock. Tahniah. Antara album2 yg aku beli mase ni, Eminem(EminemShow),Gorillaz,Nirvana.
Aku PMR ok, dpt pegi SBP. Yg slecknya SBP(Islam)R lak. Sekolah yg penuh dgn ustaz & ustazah serta ustaz & ustazah in the making. Penuh dgn propaganda nasyid. Nasib baik kubu2 rock dlm telinga aku ttp utuh. Dinding2 tahi telinganya bertambah utuh dgn penambahan band2 seperti Slipknot(nickname aku kt sane), RATM, Audioslave, Gerhana Ska Cinta, Rancid,GNR,Radiohead. Brape byk kaset aku ilang kt sini, kaset slipknot brape kali aku beli baru.2 tahun berlalu dgn menyorokkn brg2 haram-walkman,kaset,komik,kad Yugioh..
Pas Spm gi UNIM..Discovery band2 baru kt sini agak super-fuckin rapid gak la.Ade internet so coverage info lebih luas, tak tertakluk kpd tv, radio and peers. Aku rase aku spend lagi byk mase cari band/lagu drpd stadi. 2 tahun progress by repeat on final exam, some fuckin accomplishment eh. Srupe buang sijil SPM aku dlm tong sampah je. Anyway, kt sini start dgr band2 jepon-Dir en grey, deadman, TMGE, start dgr blues & jazz. Mula dpt seru nk angkat weapon,(4-string J-bass.The Shotgun).Mula dpt seru nk bukak blog,preaching about music to anyone who willing to hear. Mula berase jijik bile sume org tetibe simpan jersi baggy ngan bling2 dorg,simpan kasut2 shuffle dorg, simpan motor rempit dorg,dan cakap indie dulu, kini dan selamanya?

No comments: