Jan 6, 2010

Untitled


Tom Waits-Blue Valentine(1978)

Aku rase sampai aku mati pon music scene Malaysia xkan sampai literature maturity cam ni..okay maybe kite ade Kopratasa ngan Ramli Sarip tapi artis mane yg org kite sibuk junjung? Artis yg hanya tau bukak mulut, goyang tetek dan nyanyi lagu yg selang dua ayat sebut perkataan 'cinta'.

What the fuck is the point in that? Music is supposed to be an art, and you fucks turned it to a goddamn product!

"Ok. Target kite pas ni international audience, world!!" Okay....now please slowly get your head out of your ass and fucking smell reality dude. Orang luar xkan nak susah2 amik dictionary nak tranlate lagu2 leleh kite. Kalau ade pon mesti kechiwa dgn literature tahap darjah tiga, fucking not worth the effort. Antara aspek musik yg boleh crush language barrier aku rase is the music itself. The rhythm, the beat, the melody. Tapi nila aspek yg paling lemah lagu org Melayu(pernah dengar band melayu buat instrumental dlm radio? pernah dengar musik instrumental dlm radio?). Smua lagu2 berat kt lirik je. Lirik yg ntah hape-hape.

Kesimpulan aku: selagi dalam scene musik Malaysia nisbah 'artis' melampaui seniman, nisbah penggoyang tetek melampaui pendakap gitar dan org still pijak seni nak gagau duit...kite xkan ke mane.

Come on Malaysia!
Prove me wrong.


Notakaki- diner mlm tadi gi Beranang Cafe. Naik Kancil Su(punye kakak). Nikmat kancil ni pon tahan sebulan je, so kene la gune sebaik mungkin. Kang org cakap kufur nikmat xbest lak kan. Tuhan pun murka. So on the way pasang la radio fm apetah..kuar lak lagu satu bitch ni. Lagu baru tgh hot kot. Ade sorg homosapien nie kuar la satu tekateki dgn banggenye"Ni lagu ape wey?Sape nyanyi?". Laju je bdk lain jawab.

Aku turbo mencarut dlm hati.
Org tak dgr tak dose kan?
Dlm otak dah melayang lutut ong bak aku
Straight kat usus besar minah tu.


No comments: